logo znp

Akcje związkowe, informacje

Konferencja ZNP w PŁ czerwiec 2016 Konopnica

11 czerwca 2016 roku odbyła się Konferencja Rady ZNP w PŁ na temat zagrożeń psychospołecznych w uczelniach wyższych, metod ich zapobiegania oraz prób wdrażania stosownych procedur.

Temat ten został podjęty przez ZNP w PŁ ze względu na nastęujące fakty:

  • nasilenie się ilości spraw o charakterze mobbingu, dyskryminacji i innych przejawów nadużycia władzy organizacyjnej w uczelniach,
  • konieczność zapobiegania w/w zjawiskom przez pracodawcę,
  • bezradność proceduralna w w/w sprawach,
  • rozwiązania europejskie - Europejska Karta Naukowca (mediator),
  • coraz częstsze badania, opracowania naukowe i konferencje na ten temat,
  • uaktualnienie pojęć bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • uwarunkowania ustawowe, między innymi ustawowy nadzór związków zawodowych nad w/w problemami,
  • brak dostępu do informacji skutkujący powiązaniami krzyżowymi,
  • tendencja do "unikania" problemu.

Wszystkie te niepokojące zjawiska były omawiane na Konferencji Konwentu Rzeczników Dyscyplinarnych pod auspicjami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego - więcej informacji --> tutaj.

W związku z tym istnieje pilna potrzeba zmian postaw w obecnej praktyce zarządzania uczelnią gdyż zarządzanie jakością to także zarządzanie zasobami ludzkimi oraz zarządzanie konfliktem. Należy więc ustalić i realizować rzeczowe procedury przeciwdziałające patologiom organizacyjnym oraz skoncentrować się na rzetelności oceny własnych postaw, na jasnych komunikatach potępiających akty agresji oraz przemocy zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Istotne jest np. powołanie instytucji mediatora akademickiego (rzecznika, osoby niezależnej, neutralnej, do której można by się zwracać w sposób nieformalny, poufny o pomoc w sprawach dotyczących uczelni i jej społeczności) lub odpowiednich zespołów do rozwiązywania problemów mobbingu, dyskryminacji i innych przejawów nadużycia władzy organizacyjnej (na przykład Komisji do spraw Przeciwdziałania Dyskryminacji i Mobbingowi).

Główną prelegentką była koleżanka Aneta Trojanowska, Prezes Rady Uczelnianej Organizacji Związkowej Związku Nauczycielstwa Polskiego przy Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Wygłosiła ona referat pt.: "Zapobieganie zagrożeniom psychospołecznym i procedury antymobbingowe w akademickim środowisku pracy". Jej olbrzymie doświadczenie pozwoliło w jasny sposób naświetlić problemy związane z zagrożeniami psychospołecznymi na uczelniach. Podzieliła się też z uczestnikami Konferencji praktyczną wiedzą na temat wdrażania procedur antymobbingowych. W panelu dyskusyjnym udział wzięli zaproszeni goście, między innymi rektor elekt prof. Sławomir Wiak, który wykazał się dużą znajomością omawianych problemów.

Oprócz tematów związanych z zagrożeniami psychospołecznymi Konferencja była znakomitą okazją do wymiany doświadczeń z koleżanką Anetą Trojanowską - przedstawicielem ZNP przy Uniwersytecie Śląskim. Wierzymy, że zaowocuje to dalszymi kontaktami i wzajemną współpracą w sprawach związkowych.

konopnica2016

 Więcej zdjęć w zakładce Galeria ->link.

 

 

Bezpłatne szkolenie dla społecznych inspektorów pracy

Okręgowy Inspektorat Pracy w Łodzi organizuje bezpłatne szkolenie dla zakładowych i oddziałowych społecznych inspektorów pracy, które odbędą się w dwóch wybranych terminach: 12 maja i 17 maja br., o godz. 10.00 w naszej siedzibie w Łodzi, Al. Kościuszki 123 (sala konferencyjna I piętro).

Podczas spotkania omówione zostaną następujące tematy:

• Umowy o pracę na czas określony – nowe regulacje 2016 rok.

• Niespełnienie wymagań minimalnych bhp lub wymagań zasadniczych dla maszyn jako przyczyny wypadków przy pracy. Analiza wybranych przykładów.

• Dokumentacja powypadkowa.

• Dyskusja i odpowiedzi na wcześniej zgłoszone pytania

Przewidywany czas trwania szkolenia – 4 godziny.

Ze względów organizacyjnych, prosimy o potwierdzenie Państwa udziału w wybranym terminie do dnia 06 maja br. za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie Okręgowego Inspektoratu Pracy w Łodzi lodz.pip.gov.pl

W razie szczegółowych pytań prosimy o kontakt pod nr telefonu (42) 635-12-34.

Obniżone opłaty za turnusy wczasowe, podwyższone wysokości pożyczek

 

Koleżanki i Koledzy

Informujemy, że na wniosek związków zawodowych w roku 2016 zostały obniżone opłaty za pobyty na turnusach wczasowych w ośrodkach wypoczynkowych PŁ oraz podwyższono wysokość udzielanych pożyczek:

  1. Na remont i modernizację mieszkania do 10 tys. zł
  2. Na poprawę warunków mieszkaniowych do 50 tys. zł

Dodatkowo w 2016 roku obowiązuje nowa tabela opłat za noclegi w ośrodkach PŁ

Prosimy o zapoznanie się z nowymi warunkami na stronie Działu Socjalnego (wejście przez platformę WIKAMP).

 

Wybory do władz akademickich PŁ na kadencję 2016–2020

Terminarz czynności wyborczych w wyborach do władz akademickich
Politechniki Łódzkiej na kadencję 2016–2020

Lp. Czynności Terminy
     
1 Wybory do organów kolegialnych i wyborczych w okręgach wyborczych do 1 kwietnia 2016 r.
2

Drugi etap wyborów:

a) przedstawicieli pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,

b) przedstawicieli doktorantów,

c) przedstawicieli studentów,

do Senatu i Uczelnianego Kolegium Elektorów

do 8 kwietnia 2016 r.
3 Zgłaszanie kandydatów na Rektora od godz. 9:00 29 marca do godz. 14:00
4 kwietnia 2016 r.
4 Spotkanie kandydatów na Rektora z elektoratem 18 kwietnia 2016 r.
5 Wybór Rektora 20 kwietnia 2016 r.
6 Zgłoszenie przez rektora - elekta kandydatów na prorektorów i konsultacje kandydatury prorektora ds. studenckich do godz. 12:00 28 kwietnia 2016 r.
7 Wybory prorektorów 6 maja 2016 r.
8 Zgłaszanie kandydatów na dziekanów od godz. 9:00 29 kwietnia do godz. 14:00
9 maja 2016 r.
9 Wybory dziekanów do 19 maja 2016 r.
10 Zgłaszanie kandydatów na prodziekanów i konsultacje kandydatów na prodziekanów ds. studenckich do 30 maja 2016 r.
11 Wybory prodziekanów do 7 czerwca 2016 r.
12 Wybory uzupełniające do Senatu i rad W.ów
(w razie potrzeby)

do 17 czerwca 2016 r.

więcej informacji w Uchwale Senatu Politechniki Łódzkiej z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie wyborów do władz akademickich Politechniki Łódzkiej na kadencję 2016–2020

 

Skład Uczelnianego Kolegium Elektorów w kadencji 2016–2020

{AimyChartsPie}
Wydział Mechaniczny; 14; #99CC66
Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki; 16; #669933
Wydział Chemiczny; 10; #99FF33
Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów ze studentami Kolegium Towaroznawstwa; 6; #336600
Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności; 8; #66CC00
Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska ze studentami Kolegium Gospodarki Przestrzennej; 9; #66FF00
Wydział Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej ze studentami Kolegium Logistyki; 9; #99FF66
Wydział Organizacji i Zarządzania; 5; #66CC33
Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska ze studentami Instytutu Papiernictwa i Poligrafii; 6; #339900
Instytut Papiernictwa i Poligrafii (pracownicy), Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki oraz Biblioteka PŁ; 3; #66FF33
Centrum Językowe PŁ, Centrum Sportu PŁ, Centrum Kształcenia Międzynarodowego, Centrum Komputerowe oraz Centrum Technologii Informatycznych; 2; #33CC00
Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi – drugi etap wyborów; 5; #33FF00
Doktoranci – drugi etap wyborów; 2; #CCFFCC
Studenci – drugi etap wyborów; 22; #99CC99 {/AimyChartsPie}

1 Wydział Mechaniczny 14
2 Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki 16
3 Wydział Chemiczny 10
4 Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów ze studentami Kolegium Towaroznawstwa 6
5 Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności 8
6 Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska ze studentami Kolegium Gospodarki Przestrzennej 9
7 Wydział Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej ze studentami Kolegium Logistyki 9
8 Wydział Organizacji i Zarządzania 5
9 Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska ze studentami Instytutu Papiernictwa i Poligrafii 6
10 Instytut Papiernictwa i Poligrafii (pracownicy), Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki oraz Biblioteka PŁ 3
11 Centrum Językowe PŁ, Centrum Sportu PŁ, Centrum Kształcenia Międzynarodowego, Centrum Komputerowe oraz Centrum Technologii Informatycznych 2
16 Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi – drugi etap wyborów 5
17 Doktoranci – drugi etap wyborów 2
18 Studenci – drugi etap wyborów 22
RAZEM 117

  

Zmiany w Kodeksie Pracy

Szanowne Koleżanki, Szanowni Koledzy

     Zmiany w Kodeksie Pracy dotyczące zatrudniania na czas określony weszły w życie 22 lutego 2016 roku. Nasze związkowe starania od dwóch lat o zatrudnianie na czas nieokreślony przyniosły pozytywny efekt w postaci wprowadzenia artykułu 25(1) do Kodeksu Pracy.

     Ponieważ na niektórych Uczelniach Rektorzy chcą omijać to prawo kodeksowe, Sekretariat Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki w wystąpieniu do Ministra zwrócił na ten fakt uwagę resortowi.

     Dzięki tej interwencji, ukazał się komunikat Ministerstwa dotyczący stosowania art 25(1) Kodeksu Pracy na Uczelniach (komunikat ->kliknij).

Informacja na stronie ministerstwa:
http://www.nauka.gov.pl/komunikaty/komunikat-w-sprawie-stosowania-art-25-kodeksu-pracy.html